LimburgActueel.be



"Een instituut dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van dans voor jongeren is geen luxe"

Door - 12 februari 2013 - 3500 - Cultuur

Als we verder willen ontwikkelen, verder willen experimenteren, dan is een huis of instituut dat zich exclusief bezighoudt met de ontwikkeling van dans voor een jong publiek geen overbodige luxe. Dat zegt choreograaf Ives Thuwis in ‘De Staat van de Jeugddans’. Op vraag van het Krokusfestival in Hasselt gaf hij zijn persoonlijke visie op de dans voor een jong publiek.



Het Cultuurcentrum van Hasselt organiseert tweejaarlijks ‘De Staat van de Jeugddans’. Na Joke Lauryens in 2011 vroeg de organisatie van het Krokusfestival aan choreograaf Ives Thuwis om een persoonlijke visie op de dans voor een jong publiek uit te schrijven en te spreken. Thuwis legt zich de laatste tien jaar meer en meer toe op het maken van danstheaterproducties met jongeren. Zijn voorstellingen waren tot nu toe in twintig landen te zien, voornamelijk binnen, maar ook buiten Europa. In 2009 won hij de prestigieuze Duitse theaterprijs Der Faust, in de categorie beste regie in het kinder- en jeugdtheater. Sinds 2011 maakt hij deel uit van het nieuwe theatercollectief Nevski Prospekt.

Theatergezelschappen
“Dansvoorstellingen ontstaan nog steeds in de schoot van theatergezelschappen”, zegt Thuwis. “Er bestaat nog steeds niet één structureel gesubsidieerd ‘jeugddansgezelschap’. Ieder initiatief is dus nog altijd opnieuw afhankelijk van goedkeuring, dossier per dossier. Om een diversiteit te waarborgen zou één gezelschap trouwens niet eens genoeg mogen zijn. In Vlaanderen, toch een regio die op gebied van jeugdtheater een internationale reputatie heeft en qua dans tot de wereldtop behoort, vind ik dat onbegrijpelijk.”

Autonomie
Jeugddans heeft zich volgens de choreograaf sterk kunnen ontwikkelen in de schoot van het Vlaamse jeugdtheater dat al enkele decennia lang op hoog niveau werk maakt. “Maar na meer dan twintig jaar is de dans voor een jong publiek wat mij betreft oud genoeg om op eigen benen te staan.” Hij pleit niet voor het afstoten van dansinitiatieven door jeugdtheaters, maar alle jeugdtheaters moeten zich achter een project zetten om de dans te helpen om volwassen, autonoom te worden. "Initiatieven als het Krokusfestival in Hasselt zijn extreem waardevol, maar ik blijf bezorgd over de afhankelijkheid van de dans van de theatergezelschappen. Wat als de financiële middelen niet meer voldoen, of als er een nieuwe artistieke leiding komt?”

Instituut
Ives Thuwis vindt een huis of instituut dat zich exclusief bezighoudt met de ontwikkeling van dans voor een jong publiek geen overbodige luxe. “Een huis dat jonge choreografen stimuleert, oude of minder oude rotten ondersteunt, financieel en logistiek, dat de specifieke noden eigen aan dans verdedigt. Waar ruimte is voor uitwisseling van ervaring, waar ruimte is voor onderzoek, voor experiment, waar in vrijheid gewerkt kan worden”, vertelt Thuwis. Hij beseft wel dat het in deze tijden van bezuinigingen misschien naïef is om hiervan te dromen. 

“Ik denk niet dat wij voor het kunstbeleid een bemoeizuchtige overheid wensen, maar als ik mijn droom over een groot Danshuis voor jong publiek wil zien uitkomen, dan is een actiever kunstbeleid volgens mij onontbeerlijk”, besluit hij.

Professionele dag
Ondertussen loopt het Krokusfestival verder met een professionele dag in samenwerking met het Europese dansnetwerk voor jong publiek waar het Krokusfestival deel van uitmaakt. Ongeveer 80 Vlaamse en 25 buitenlandse professionelen zien de première van de dansfilm (un)usual, praten over faciliteiten voor jonge dansmakers in Vlaanderen en zien een nieuwe danseducatie website geïntroduceerd.


Elke week Limburg in je mailbox?

E-mailadres:*
Voornaam:
Naam:
Postcode:
Gemeente:


Volg ons via facebook

LimburgActueel.be on Facebook

Virga Jesse in de avond
Virga Jesse trekt voor een tweede keer
Bokrijk brengt oude ambachten tot bij het grote publiek

© 2017 Actueel.be 85.17.66.139