LimburgActueel.be



NMBS huldigt nieuwe tractiewerkplaats Hasselt in

Door Redactie - 10 oktober 2018 - 3500 - Actueel

NMBS heeft vandaag in Hasselt de nieuwe werkhal van de Tractiewerkplaats officieel ingehuldigd. De nieuwe hal maakt deel uit van de vernieuwing en uitbreiding van de Hasseltse werkplaats, waarin NMBS in totaal 25 miljoen euro heeft geïnvesteerd. De vernieuwing past in het plan van NMBS om haar onderhoudsinstallaties grondig te moderniseren, met als doel een betere dienstverlening voor de reiziger.

NMBS huldigt nieuwe tractiewerkplaats Hasselt in
Foto's: NMBS



De nieuwe werkhal beschikt over alle middelen en moderne technologieën om het treinmaterieel van nu en morgen veilig, efficiënt en duurzaam te onderhouden. De meer dan 200 personeelsleden zullen er werken volgens nieuwe en efficiëntere werkmethoden, wat de beschikbaarheid van het treinmaterieel moet verhogen en de reizigers zo meer comfort en meer zitplaatsen oplevert.

De grootste troef van de nieuwe werkhal is haar lengte: de hal heeft twee doorgaande sporen die elk meer dan 200 meter lang zijn, waardoor treinen er kunnen worden onderhouden zonder dat ze daarvoor eerst moeten worden ontkoppeld. Er wordt zo tijd gewonnen, waardoor de trein sneller opnieuw kan worden ingezet. De twee sporen in de hal zijn uitgerust met werkplatformen over de volledige lengte, zodat de medewerkers in alle veiligheid kunnen werken aan de technische installaties die zich bij de nieuwste treinen op het dak van de trein bevinden.

Naast de bouw van een nieuwe werkhal wordt ook de bestaande hal in de Tractiewerkplaats van Hasselt gerenoveerd. Om de medewerkers ook daar efficiënter en veilig te laten werken aan de treinen, worden de werkputten aangepast en wordt een deel van het dak verhoogd. Tegen het einde van dit jaar zullen deze werken zijn beëindigd.

Sinds december vorig jaar beschikt de Tractiewerkplaats van Hasselt ook over een nieuwe en grotere sporenbundel. De treinen worden hier geparkeerd, gepoetst en deels onderhouden. De nieuwe sporenbundel bestaat uit zeven sporen, is verlicht en heeft gebetonneerde dienstwegen, wat het comfort en de veiligheid van het personeel sterk verbeterd. Er is overal bovenleiding voorzien, zodat de treinen op eigen kracht kunnen rangeren en er niet telkens een diesellocomotief nodig is om dat te doen. Daardoor wordt er heel wat tijd gewonnen om de treinen te verplaatsen naar waar ze worden onderhouden. In de nieuwe bundel beschikt de Tractiewerkplaats ook over een eigen seininrichtingsinstallatie, zodat de treinen snel en in alle veiligheid door de werkplaats zelf kunnen worden verplaatst.

Bloktreinprincipe
Duurzaamheid vormde een rode draad tijdens de volledige vernieuwing van de Tractiewerkplaats. Zo is van ledverlichting, isolatie en ventilatie een prioriteit gemaakt en is er ook gedacht aan waterrecuperatie. Er wordt daarvoor gewerkt met een rietveld, dat het afvalwater van onder meer de treincarwash zuivert, zodat het opnieuw kan worden gebruikt. Onder de nieuwe werkhal is daarvoor een waterbuffer van meer dan 400 m3 voorzien. Nieuwe werkmethodes en moderne technologieën

NMBS moderniseert verder ook de manier waarop haar treinen worden onderhouden. Zo zal in de nieuwe werkhal in Hasselt worden gewerkt volgens het bloktreinprincipe, waarbij een trein ‘s nachts wordt onderhouden en zo overdag kan worden ingezet voor het reizigersverkeer.


Elke week Limburg in je mailbox?

E-mailadres:*
Voornaam:
Naam:
Postcode:
Gemeente:


Volg ons via facebook

LimburgActueel.be on Facebook

Fotogalerij: dit was het chrysantenfestival 2018
Schots Weekend trekt meer dan 10.000 bezoekers!
Oldtimer bussen toeren door Genk en Diepenbeek

© 2017 Actueel.be 85.17.66.139