LimburgActueel.be



Zwarte maand voor mobiliteit

Door Redactie - 30 maart 2017 - 0000 - Economie

Afgelopen maart 2017 was een ware rampmaand voor de mobiliteit in Limburg. Het waren allemaal losstaande kwesties, maar Voka – Kamer van Koophandel bundelde ze. "Wanneer we kijken naar de recente berichtgeving van De Lijn, Infrabel, de NMBS én de financiering van de Antwerpse Oosterweel, dan kunnen we alleen maar spreken over een cascade aan nefaste mobiliteitsbeslissingen voor onze provincie", stelt gedelegeerd bestuurder Johann Leten. Lees er vandaag alles over bij LimburgActueel!

Zwarte maand voor mobiliteit
Foto: archiefbeeld



De Lijn liet gisteren weten dat ze haar hoofdzetel in Hasselt wegtrekt uit Limburg. In plaats van zich te organiseren rond provincies, wordt in de toekomst gewerkt met vervoersregio’s. Concreet houdt dit in dat Limburg naar alle waarschijnlijkheid bij de vervoersregio Mechelen wordt gevoegd. "Gaan ze van daaruit dan wel onze Limburgse belangen verdedigen? Dat lijkt ons straf. Vanuit Hasselt is het altijd al een moeilijke opdracht gebleken om onze provincie op vlak van openbaar vervoer goed te ontsluiten", aldus Leten.

Realisatie Spartacus in gevaar 
Begin maart liet Infrabel weten dat het de €31 miljoen voorzien voor het sluiten van de overwegen in Diepenbeek en Bilzen eenzijdig schrapt uit haar investeringsplan. Dat brengt de realisatie van tramlijn 1 van Spartacus in gevaar. "Ook het fijnmazig openbaarvervoernetwerk van tramlijnen, snelbussen, lokale bussen en bestaande treinverbindingen, waardoor iedere Limburger zich snel en veilig kon verplaatsen, komt hiermee in het gedrang. Zonder hoofdzetel van De Lijn in Limburg zal ook dit plan na jaren van studies en voor-investeringen in de vuilbak belanden", weet Leten.

Kruimels in de woestijn
Ook het vervoersplan 2017-2020 van de NMBS bevat enkel maar kruimels voor Limburg. 70 procent van de extra treinkilometers gaat naar de uitbreiding van de voorstadsnetten. De snelverbinding tussen Hasselt en Antwerpen die in 2014 werd afgeschaft, wordt niet terug ingevoerd. De NMBS-directie is zelf vragende partij voor meer infrastructuurwerken rond het spoor in Limburg. "De enkelsporen die er liggen en het tekort aan elektrische lijnen zorgt ervoor dat onze provincie een woestijn op vlak van spoorontsluiting zal worden. Gezien de analyse van het Vlaams Verkeerscentrum over de verzadiging van de E313 is een degelijke spoorverbinding geen ‘nice to have’ voor Limburg, maar een echte noodzaak."

Het schoentje wringt
"Als we tussen de lijnen lezen, dan is de doorbraak rond de Oosterweelverbinding ook niet echt een opsteker voor Limburg", aldus Leten. "Als Voka – Kamer van Koophandel Limburg kunnen we voor Antwerpen alleen maar blij zijn dat er een doorbraak is in dit dossier. Het begon stilaan de allures van de Noord-Zuidverbinding te krijgen. En net daar wringt het Limburgse schoentje. Want als we lezen dat de financiering van de Oosterweelverbinding deels gebeurt door middelen die voorzien werden voor andere projecten; die zijn uitgesteld of geannuleerd, kunnen we niet anders dan denken aan onder andere onze noodzakelijke Noord-Zuidverbinding en de omleidingsweg voor Neerpelt (N71)."

Hoog tijd om te scoren
"We roepen onze Limburgse politici dan ook op om hun verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat onze mobiliteit, zowel via het openbaar vervoer als via snel- en gewestwegen, niet nog meer in het strop geraakt. We zitten in de tweede helft van deze legislatuur, hoog tijd dus om te scoren", besluit Leten.


Elke week Limburg in je mailbox?

E-mailadres:*
Voornaam:
Naam:
Postcode:
Gemeente:


Volg ons via facebook

LimburgActueel.be on Facebook

8.000 proevers op de Dag van het eetbare landschap in Bokrijk
Schots weekend trekt maar liefst 8.500 bezoekers
Openingsweekend van Thor Central

© 2017 Actueel.be 85.17.66.139