Het is vandaag Vrijdag, 28 April 2017

STEM-school Tessenderlo introduceert Pino de klashond

Het THHI is een STEM-school van de Broeders van Liefde in Tessenderlo. De school biedt technisch en beroepsonderwijs aan sinds 1924 en telt 670 leerlingen. Leerkracht Katleen Vandeperre opperde samen met pedagogisch directeur Sanju Gielen al een jaar om een klashond op school te nemen. Enkele maanden werd gewacht op een geschikte hond en in november werd Pino, een golden retriever geboren. "Toen werd het heel concreet. We waren ervan overtuigd dat een klashond de sfeer in de klas en op school zou bevorderen. De verwachting was dat leerlingen zich zorgzamer, socialer en meer verantwoordelijk zouden opstellen."

STEM-school Tessenderlo introduceert Pino de klashond
Foto: THHI

"In sommige Duitse scholen zijn er al klashonden en daar zijn de resultaten al heel positief. Zelfs de resultaten van de leerlingen gaan erop vooruit. Ook hoopte men dat de hond drempelverlagend zou werken voor leerlingen die communicatief minder vlot zijn. Vooral in lagere scholen zijn dieren in de klas meer gewoon: hamsters, vissen, konijnen … dus zo buitengewoon is een dier op school niet", leggen Vandeperre en Gielen uit.

Pino is een golden retriever. Hij werd zorgvuldig geselecteerd met als doel klashond te worden. Pino is een heel sociale hond, erg rustig, evenwichtig en gedisciplineerd. Door hem als pup in de school te introduceren, kon hij zich meteen aanpassen aan de omgeving. Hij is het ondertussen gewoon om aandacht te krijgen van veel mensen.

Basisregels en comfort
Met de leerlingen werden de nodige afspraken gemaakt. Iedereen weet wat de basisregels zijn om met een hond als Pino om te gaan. Deze regels werden in de klassen uitgelegd en ook uitgehangen in de gangen en lokalen als geheugensteuntje.

Pino heeft zijn plaats op school en met de financiële steun van de ouderraad van de school werd er gezorgd voor het noodzakelijke comfort in de klas. Er is een bench waar Pino tot rust kan komen wanneer hij maar wil. Pino’s baasje is Vandeperre zelf. Hij gaat dagelijks met haar mee naar huis en is op school alleen in haar lessen aanwezig.

Met meer goesting
"Pino is nu vier weken op school. Hij was negen week oud toen hij voor het eerst de school binnenliep. Dit gaat om een langdurig project. Het loopt sowieso tot het einde van het schooljaar. We zullen dan evalueren en uiteraard hopen we dit voort te zetten de volgende jaren."

"We stellen nu al vast dat leerlingen zich inderdaad heel verantwoordelijk en sociaal opstellen tegenover Pino. Tijdens de les zijn de leerlingen rustiger, werken ze nog beter mee en stellen ze zich zorgzaam op. Klassen die goed werken, worden beloond door wat extra Pino-tijd en leerlingen willen dat natuurlijk niet missen. Ouders laten weten dat hun kinderen met nog meer goesting naar school gaan op dagen dat ze met Pino in de klas zitten", besluit Vandeperre.