Het is vandaag Woensdag, 29 Maart 2017

Leopoldsburg test dynamische bewakingscamera tegen vandalisme en overlast

In het station van Leopoldsburg wordt vanaf vandaag een dynamische bewakingscamera gebruikt. Het gaat om een proefproject van NMBS, om de stations en treinbundels extra te beveiligen, tegen bijvoorbeeld vandalisme en overlast. In Leopoldsburg wordt de bewakingscamera de komende maanden specifiek ingezet in de strijd tegen graffiti en spoorlopers. Als de camera zijn nut bewijst, duikt hij binnenkort ook in andere stations op.

Leopoldsburg test dynamische bewakingscamera tegen vandalisme en overlast
Foto: vanlut

De bewakingscamera is geïnstalleerd op een aanhangwagen, die opvallend op het perron staat. Het toestel moet dankzij zijn grootte in de eerste plaats preventief werken en vandalen en spoorlopers ontmoedigen. Daarnaast heeft de camera ook een repressieve taak. De bewakingsbeelden worden namelijk rechtstreeks doorgestuurd naar de controlekamer in Brussel, wat zo een permanente monitoring toelaat. Als op de beelden iets verdachts te zien is, worden de veiligheidsagenten van Securail of de politie gewaarschuwd, die dan zo snel mogelijk ter plaatse gaan.

De bewakingscamera heeft een detectiebereik van 360° en wordt vanuit de controlekamer bediend. Daarnaast beschikt het toestel ook over bewegingsdetectoren, waardoor de camera zich automatisch naar de juiste plaats richt en filmt daar waar het nodig is.

Meer leefbaarheid creëeren
De installatie van de tijdelijke bewakingscamera in Leopoldsburg, kadert in een bredere samenwerking met de lokale partners zoals politie, gemeente en parket om de veiligheid in het station en de stationsomgeving te garanderen. “Het gemeentebestuur van Leopoldsburg hecht veel belang aan de veiligheid en de leefbaarheid in de gemeente”, vertelt burgemeester Wouter Beke.

Sensibilisering en uitbreiding
“Een bijzonder aandachtspunt is de stationsbuurt. Daarom hebben we een veiligheidsprotocol met de NMBS opgemaakt. We hebben in 2015 aan het station reeds bewakingscamera’s geplaatst, die intussen al meermaals hun nut bewezen hebben. Bovendien voerden we enkele weken geleden nog samen met Infrabel een sensibiliseringsactie rond veilig gedrag aan spooroverwegen.”

Op basis van het proefproject in Leopoldsburg bekijkt NMBS om de dynamische bewakingscamera ook elders in te zetten. Dat kan bijvoorbeeld in de bundels, waar de treinen ’s nachts geparkeerd staan en soms worden besmeurd met graffiti. Of in stations en stopplaatsen waar uitzonderlijk veel reizigers worden verwacht, kan de bewakingscamera dienen om de veiligheid te bewaken.