Het is vandaag Dinsdag, 23 Mei 2017

Sint-Truiden schakelt Universiteit Hasselt in voor slimme parkeerroutes

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om de parkeerroutes in de binnenstad te verbeteren. Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie inzet. Het project kadert in de grote stadsvernieuwingsoperatie waarbij de binnenstad in een nieuw jasje gestoken wordt. “We gaan de parkeerroutes analyseren op onduidelijkheden in de signalisatie. Iedereen die onze stad bezoekt, zal in de toekomst vlot naar een centrumparking geleid worden”, aldus burgemeester Veerle Heeren.

Sint-Truiden schakelt Universiteit Hasselt in voor slimme parkeerroutes
Foto: stad Sint-Truiden

Sint-Truiden startte in 2017 met het tweede deel van de grote stadsvernieuwingswerken. Onder meer de Luikerstraat en het Heilig Hartplein worden dit jaar heraangelegd. De stad zal hierbij nog meer dan in het verleden de hinder beperken, om een vlotte bereikbaarheid van de binnenstad en haar parkings te garanderen. Daarom gaat het bestuur samen met de Universiteit Hasselt het parkeergeleidingssysteem langs de parkings Veemarkt, Cicindria en Sluisberg vanuit Tienen, Diest en Hasselt onder de loep nemen. Vorige week is de volledige route in kaart gebracht. Nu gaan de onderzoekers het gedrag van de bestuurders bestuderen, om zo de signalisatie op het terrein beter te kunnen afstemmen op hun rijgedrag.

Eyetrackingtechnologie
“Om te achterhalen of weggebruikers de boodschap op de verkeersborden opmerken en opvolgen, moet een groep testpersonen de route afleggen in een signalisatie- of rijsimulator", legt prof. Tom Brijs uit. "In deze simulator analyseren we het kijk- en rijgedrag van de testpersonen aan de hand van eyetrackingtechnologie. Dankzij de input van de testpersonen op de gesimuleerde routes, kunnen we de leesbaarheid en de plaatsing van de borden verbeteren. Opstoppend verkeer door ronddolende auto’s op zoek naar een parkeerplaats, is dan verleden tijd.”

GEZOCHT
Het stadsbestuur gaat op zoek naar testpersonen die in de simulator willen plaatsnemen. Omdat de groep best zo divers mogelijk is, kunnen zowel Truienaars als niet-Truienaars, jong of oud, zich kandidaat stellen. Het stadsbestuur voorziet een taxidienst met elektrische wagens, om de deelnemers naar het onderzoekscentrum in Diepenbeek te begeleiden. Achteraf krijgen ze nog een leuk Truiens presentje om hen te bedanken. Wie wenst deel te nemen, kan zich kandidaat stellen via werveninsinttruiden.be/mobiliteitsonderzoek. De testsessies zijn gepland voor eind maart.

Primeur voor Limburg
De technologie werd in het verleden al succesvol toegepast voor de complexe omleidingsroutes tijdens de werken aan het viaduct van Vilvoorde, voor het verkeerscirculatieplan in Mol en ook voor het testen van de nieuwe signalisatieborden aan het IKEA-kruispunt van Hasselt-Zuid. “Wij zijn weliswaar de eerste stad in Limburg die de signalisatiesimulator inzet om onze verkeerscirculatie te laten testen”, besluit burgemeester Heeren.